Závist

Závist začíná existovat, pokud k našim touhám po něčem, co nemáme, přidáme ještě další dvě ingredience: srovnávání a pocit nespravedlnosti.

Toužit po něčem samo o sobě není špatné. Toužit dokonce potřebujeme. To je náš motor. Můžeme mít touhu získat další věci, které ještě nemáme, ale měli bychom si vždy uvědomit, proč ty věci chceme - jaká je naše skutečná motivace. Je to kvůli naší potřebě, radosti nebo kvůli kompenzaci nebo srovnávání ?

Srovnávání samo o sobě také ještě nemusí být špatné. Záleží na tom, proč se srovnáváme. Pokud se pomocí srovnávání inspirujeme, pokud se tím rozšiřují naše obzory, bereme druhé jako motivační příklad, pak je všechno v pořádku. Pokud se ale srovnáváme s druhými, kvůli tomu, že od toho odvozujeme naši vlastní hodnotu (abychom si pomohli relativně zvýšit naše pochroumané sebevědomí, nebo se nám naopak srovnáváním snižuje), máme problém - viz článek Sebevědomí.

Závist je stav našeho nitra, kdy pociťujeme v sobě pocity nespravedlnosti (bezpráví), že někdo kolem nás něco má a my to nemáme. Je to velmi nepříjemný negativní pocit. Pocit hořkosti, nespravedlnosti. Myslíme si, že si takový stav nezasloužíme a naopak, že si zasloužíme nejméně to samé, co má někdo jiný - stejná dovolená u moře, stejný mobil, stejné auto, stejné povýšení, výdělek, zdraví, … .

Když v sobě necháme závist působit a rozrůstat, tak s každým dalším podnětem to může způsobovat pocity, jako by do nás přitékala další a další kyselina, protože to jsou pocity nepříjemné, sžíravé a pálící. Užíráme se tím, co nemáme. Obecně, když cítíme jakékoli nepříjemné pocity či poranění, snažíme se toho samozřejmě zbavit - zbavit se zdroje nepříjemna. Pokud ovšem nechápeme mechanismus, jak závist funguje - pokud nechápeme, že tím zdrojem „nepříjemna“ jsme my sami - náš špatný postoj, tak se trápíme a trápíme a místo co bychom léčili sebe, tak se snažíme odstranit tu zdánlivou příčinu mimo nás - objekt srovnávání, která s tím ovšem ve skutečnosti nemá nic společného.

Někdo díky své povaze může upadnout do depresí, někdo naopak má pocit, že je třeba se zdrojem „nespravedlnosti“ poměřit své síly a dát mu co proto. „Tak ty budeš mít lepší oblek než já ???“ Nastupuje zášť, boje, pomluvy, … Rozvíjí se negativní postoj, může se objevit zlomyslnost nebo škodolibost - budeme mít radost, když někdo ztratí předmět naší touhy, když někdo přijde o „výsadu“, protože se odstraní zdroj našeho utrpení. Nehlídaný rozvoj našeho vnitřního běsnění může dojít až do stavu nenávisti.

Čím více jsme rozladění, tím více kyseliny si lijeme do žaludku, tím větší bolest to způsobuje, tím větší pocit křivdy máme. Je to začarovaný kruh, zesilující smyčka, pozitivní zpětná vazba, je to stále horší a horší. Jediná šance, jak tento kruh přeseknout je, uvědomit si mechanismus fungování závisti a změnit náš postoj a naše hodnoty.

Ve skutečnosti, kde jsme získali „právo na něco“ ?

Lékem na závist je pokora, láska a vděčnost. Pokorný člověk nepociťuje „právo“. Pokorný člověk přijímá věci tak, jak jsou, nedělá si nárok na něco a přeje druhým to, co oni mají a raduje se z toho. To je projev lásky. Vděčný člověk se raduje z toho, co má a nermoutí se z toho, co nemá.

Ve skutečnosti „když je někomu jinému něco přidáno, my jsme nic neztratili.“ Jeffrey R. Holland


ÚVOD

ČÁST 1. Charakter člověka – DEFINICE
Integrita charakteru
Vliv charakteru na jednotlivce
Vliv charakteru na rodiny
Vliv charakteru na společnost
Vliv charakteru na politiku
Hodnoty
Příběh o rybách a o toleranci hodnot
Můžeme měnit naše charakterové rysy ?
Kterým směrem ?
Změna charakteru
Cyklus vývoje charakteru

ČÁST 2. Charakter člověka – PRINCIPY
Respektování pravdy a Iluze
Čestnost v záměru, čestnost v úmyslu
Hledání radosti
Dva světy, sebestřednost a radost
Život mezi dvěma světy
Zákon entropie
Svobodná vůle
Svědomí
Sebevědomí
Syndrom uvařené žáby
Zodpovědnost nebo lhostejnost ?
Po šroubovici nahoru nebo dolů ?
Nevíme, co ještě nevíme, aneb růst poznávání
Poznávání díky pokoře a touze
Omezené obzory a let balónem
Naše skutečné motivace v jednání
Jedinečnost a nepoznatelnost
Dvojníci a Náhražky
Duchovní principy – používání nebo zneužívání ?
Naše touhy
Jak trvale změnit naše niterné touhy ?
Mysl
Odpuštění
Láska
Osobní spravedlnost
Posvátnost
Překážky a zkoušky v našem životě
Termíny na povrchu a pod povrchem
Rodina
Kultivace charakteru, Vzory a Etalony
Z pohledu evangelia Ježíše Krista

ČÁST 3. Naše současnost a minulost
Rakovina společnosti

ČÁST 4. Co tedy můžeme dělat ?

ČÁST 5. Charakterové vlastnosti
Čestnost, poctivost, důvěra
Úcta, uctivost, ohleduplnost
Vděčnost
Závist
Pokora a pýcha
Laskavost, dobrota
Odvaha
Soucit
Vytrvalost, píle
Skromnost
Mírnost
Sebeovládání
Obětavost

ČÁST 3.

Co se děje kolem nás

Žijeme v době, kdy je v našem státě nebývalý blahobyt. Od roku 1989 jsme udělali neuvěřitelný skok kupředu. Nestojíme fronty na toaletní papír ani na banány nebo pomeranče. Máme svobodu. Máme přebytky. Věda a technika udělala pokrok, jaký jsme netušili. Po této stránce za necelých 30 let je to opravdu ohromné zlepšení a pokrok vpřed.

Na druhou stranu bychom ale neměli žít jenom v opojení všech možných úspěchů a vymožeností, a měli bychom být otevřeni a schopni reflexe, co v pořádku není a co se dokonce zhoršuje. Takže k naší době musíme přidat též následující položky, kdy:

  • chování dětí ve školách se markantně zhoršuje (starší učitelé jasně vidí rozdíl mezi generacemi)
  • na silnicích méně a méně řidičů dodržuje silniční pravidla
  • u politiků roste agresivita, arogance a nečestnost
  • rozvodovost od roku 1955 trvale roste a je dnes přibližně na 50% (ale těch 50% je navíc ze stále se snižujícího počtu uzavřených manželství)
  • pod články na internetu rostou počty neuvěřitelně nenávistných, násilných a vulgárních příspěvků
  • kvůli rozšiřující se nečestnosti začínáme mít univerzální nevíru a nedůvěru v podstatě v cokoli
  • díky desinformačním médiím a manipulačním kampaním roste zmatek, chaos a rozdělování společnosti; růst pocitů „vždyť je to všechno jedno, lžou a kradou všichni“, pocitů beznaděje „a kdo má tedy vlastně pravdu ?“
  • zatímco se topíme měsíc po měsíci v nových cizích slovech, abychom zůstávali „in“, ztrácíme schopnost definovat základní lidské hodnoty, které jsou s námi po tisíciletí
  • ve společnosti se stále více obrací naruby základní charakterové vlastnosti: arogance je obdivuhodná, zatímco pokora je hloupá a slabošská a podobně

T.G. Masaryk v Ideálech Humanitních (str. 11) píše: „Že naši obroditelé takový důraz kladli na humanitní prvek osvícenský, …  - osvícenost, osvěta, vzdělání bylo heslo národa, probírajícího se z duchovní a mravní temnoty.“

  • uvědomovala si masa, střední vrstva lidu, že potřebuje dovzdělat ?
  • uvědomuje si dnešní naše střední vrstva to samé ?
  • nežili možná tenkrát ve většině v přesvědčení, že vše potřebné již znají ?
  • nežije naše většinová společnost ve stejné iluzi dnes ?
  • jsme jako národ nyní osvícený, vzdělaný a máme jasno, nebo žijeme v duchovních a mravních mrákotách, aniž bychom si to příliš uvědomovali ?