Závist

Závist začíná existovat, pokud k našim touhám po něčem, co nemáme, přidáme ještě další dvě ingredience: srovnávání a pocit nespravedlnosti.

Toužit po něčem samo o sobě není špatné. Toužit dokonce potřebujeme. To je náš motor. Můžeme mít touhu získat další věci, které ještě nemáme, ale měli bychom si vždy uvědomit, proč ty věci chceme - jaká je naše skutečná motivace. Je to kvůli naší potřebě, radosti nebo kvůli kompenzaci nebo srovnávání ?

Srovnávání samo o sobě také ještě nemusí být špatné. Záleží na tom, proč se srovnáváme. Pokud se pomocí srovnávání inspirujeme, pokud se tím rozšiřují naše obzory, bereme druhé jako motivační příklad, pak je všechno v pořádku. Pokud se ale srovnáváme s druhými, kvůli tomu, že od toho odvozujeme naši vlastní hodnotu (abychom si pomohli relativně zvýšit naše pochroumané sebevědomí, nebo se nám naopak srovnáváním snižuje), máme problém - viz článek Sebevědomí.

Závist je stav našeho nitra, kdy pociťujeme v sobě pocity nespravedlnosti (bezpráví), že někdo kolem nás něco má a my to nemáme. Je to velmi nepříjemný negativní pocit. Pocit hořkosti, nespravedlnosti. Myslíme si, že si takový stav nezasloužíme a naopak, že si zasloužíme nejméně to samé, co má někdo jiný - stejná dovolená u moře, stejný mobil, stejné auto, stejné povýšení, výdělek, zdraví, … .

Když v sobě necháme závist působit a rozrůstat, tak s každým dalším podnětem to může způsobovat pocity, jako by do nás přitékala další a další kyselina, protože to jsou pocity nepříjemné, sžíravé a pálící. Užíráme se tím, co nemáme. Obecně, když cítíme jakékoli nepříjemné pocity či poranění, snažíme se toho samozřejmě zbavit - zbavit se zdroje nepříjemna. Pokud ovšem nechápeme mechanismus, jak závist funguje - pokud nechápeme, že tím zdrojem „nepříjemna“ jsme my sami - náš špatný postoj, tak se trápíme a trápíme a místo co bychom léčili sebe, tak se snažíme odstranit tu zdánlivou příčinu mimo nás - objekt srovnávání, která s tím ovšem ve skutečnosti nemá nic společného.

Někdo díky své povaze může upadnout do depresí, někdo naopak má pocit, že je třeba se zdrojem „nespravedlnosti“ poměřit své síly a dát mu co proto. „Tak ty budeš mít lepší oblek než já ???“ Nastupuje zášť, boje, pomluvy, … Rozvíjí se negativní postoj, může se objevit zlomyslnost nebo škodolibost - budeme mít radost, když někdo ztratí předmět naší touhy, když někdo přijde o „výsadu“, protože se odstraní zdroj našeho utrpení. Nehlídaný rozvoj našeho vnitřního běsnění může dojít až do stavu nenávisti.

Čím více jsme rozladění, tím více kyseliny si lijeme do žaludku, tím větší bolest to způsobuje, tím větší pocit křivdy máme. Je to začarovaný kruh, zesilující smyčka, pozitivní zpětná vazba, je to stále horší a horší. Jediná šance, jak tento kruh přeseknout je, uvědomit si mechanismus fungování závisti a změnit náš postoj a naše hodnoty.

Ve skutečnosti, kde jsme získali „právo na něco“ ?

Lékem na závist je pokora, láska a vděčnost. Pokorný člověk nepociťuje „právo“. Pokorný člověk přijímá věci tak, jak jsou, nedělá si nárok na něco a přeje druhým to, co oni mají a raduje se z toho. To je projev lásky. Vděčný člověk se raduje z toho, co má a nermoutí se z toho, co nemá.

Ve skutečnosti „když je někomu jinému něco přidáno, my jsme nic neztratili.“ Jeffrey R. Holland


ÚVOD

ČÁST 1. Charakter člověka – DEFINICE
Integrita charakteru
Vliv charakteru na jednotlivce
Vliv charakteru na rodiny
Vliv charakteru na společnost
Vliv charakteru na politiku
Hodnoty
Příběh o rybách a o toleranci hodnot
Můžeme měnit naše charakterové rysy ?
Kterým směrem ?
Změna charakteru
Cyklus vývoje charakteru

ČÁST 2. Charakter člověka – PRINCIPY
Respektování pravdy a Iluze
Čestnost v záměru, čestnost v úmyslu
Hledání radosti
Dva světy, sebestřednost a radost
Život mezi dvěma světy
Zákon entropie
Svobodná vůle
Svědomí
Sebevědomí
Syndrom uvařené žáby
Zodpovědnost nebo lhostejnost ?
Po šroubovici nahoru nebo dolů ?
Nevíme, co ještě nevíme, aneb růst poznávání
Poznávání díky pokoře a touze
Omezené obzory a let balónem
Naše skutečné motivace v jednání
Jedinečnost a nepoznatelnost
Dvojníci a Náhražky
Duchovní principy – používání nebo zneužívání ?
Naše touhy
Jak trvale změnit naše niterné touhy ?
Mysl
Odpuštění
Láska
Osobní spravedlnost
Posvátnost
Překážky a zkoušky v našem životě
Termíny na povrchu a pod povrchem
Rodina
Kultivace charakteru, Vzory a Etalony
Z pohledu evangelia Ježíše Krista

ČÁST 3. Naše současnost a minulost
Rakovina společnosti

ČÁST 4. Co tedy můžeme dělat ?

ČÁST 5. Charakterové vlastnosti
Čestnost, poctivost, důvěra
Úcta, uctivost, ohleduplnost
Vděčnost
Závist
Pokora a pýcha
Laskavost, dobrota
Odvaha
Soucit
Vytrvalost, píle
Skromnost
Mírnost
Sebeovládání
Obětavost

Dvojníci a Náhražky

Jak je uvedeno v kapitole „Dva světy“, jsme dvojí povahy a záleží, jestli si vybereme svět těla nebo svět ducha.

Podvědomě v nás, hluboko v nás jsou zakotveny naše duchovní potřeby, protože naše podstata je duchovní. Pokud se tedy snažíme uspokojit potřeby našeho ducha, musíme chápat mechanismy s tím spojené a nezaměňovat je s potřebami těla. Pokud jim nebudeme rozumět, může se stát, že je budeme nevědomě zaměňovat.

Tak jako se někteří snaží živit některými průmyslově vyrobenými potravinami, které v sobě obsahují jenom málo živin a zbytek jsou levná a nevýživná plnidla, tak se někteří uchylujeme ke konzumaci činností, které v sobě obsahují jen velmi málo živin duchovních, ale obsahují mnoho balastu, který ducha nenasytí. Takoví lidé strádají, protože ačkoliv svoji duši „sytí“, jejich duše i tak hladoví neuspokojením a lační stále po dalším a dalším. Naneštěstí, pokud si neuvědomíme a nedokážeme rozlišit, co je skutečná výživa našeho ducha, můžeme strávit roky a roky, potažmo celý život, pojídáním „ničeho“, abychom na sklonku svého života zjistili, že jsme vlastně i nadále žalostně vyhládlí a vyzáblí, ačkoli, paradoxně, jsme se celou dobu snažili živit.

Pokud se lidé snaží uspokojovat jenom potřeby těla a ne také potřeby ducha, nutně strádají, protože obě potřeby jsou zde a obě volají po uspokojení. Potřeby těla jsou „viditelnější“, snadněji je identifikujeme, jsou „na očích“. Když má tělo nedostatek živin, řekne si. Nedostatek energie, řekne si. Potřebujeme spát, jíst, pít odpočívat. Je-li tělo nemocné, často na to upozorní bolestí. Pak je potřeba přistoupit k léčbě.

Naše tělo nebylo vytvořeno jen tak, náhodou. V mnohém připomíná vlastnosti našeho ducha. I náš duch má hlad a žízeň, i náš duch může být nemocný a cítit se špatně. I náš duch může být léčen a vyléčen.

Na lásku se můžeme dívat buď z pohledu těla, nebo z pohledu ducha. Jsou to dvojníci.

Na radost se můžeme dívat též z těchto dvou pohledů.

Podobně sláva a moc a další termíny.

Pokud náš duch hledá těch věcí duchovních, ale tělo mu nabízí obdoby tělesné, je duch zmaten. Dostává náhražky, které na první pohled vypadají stejně, ale ve skutečnosti jsou jiné podstaty a tudíž přinášejí i jiné konečné plody.