Hledání radosti

Snad každý člověk (ať již vědomě nebo podvědomě) hledá štěstí. Hledá stav, kdyby se cítil šťastně. Je to naše silná vnitřní potřeba.

Kdy my lidé zažíváme štěstí ? (neboli radost, dobré pocity).

Je to různé, každý člověk nalézá radost v něčem jiném. Někdo v poslechu nějaké hudby, někdo v komponování nějaké hudby, někdo v jídle, někdo když může pracovat, někdo vydělávat peníze, někdo dominovat (ovládat), někdo jezdit rychle autem. Dalo by se říci, že co člověk, to jiné zdroje štěstí. Pozor - dodávám vždy - i bankovní lupič zažívá pocity štěstí, když se mu povede vyloupit banku a nikdo ho přitom nechytí. Je pravda, že se může radovat dobrý i zlý, ale jejich radost bude odlišná.

V čem tedy spočívá pocit štěstí ? V tom, když se nám povede dosáhnout předmětu naší touhy.

Až posud to všechno funguje skvěle. Jenže je tu jeden problém: ten pocit štěstí nám většinou moc dlouho nevydrží. Ženy například mohou toužit po něčem hezkém na sebe a tak si dělají radost, když si koupí třeba hezké oblečení. Jenže to oblečení časem zevšední, vyjde z módy, obnosí se. A pak končí naše štěstí, protože zanikl zdroj našeho štěstí a tak pátráme kolem sebe po dalším zdroji štěstí, po další halence, automobilu, výletu, večírku, milence, dobrodružství atd. Ale nic netrvá stále, vše jednou vyprchá, zevšední a pomine.

Bývá tu ještě jeden problém. To, co pro nás bylo včera jako vrchol štěstí, tak dnes, po jeho dosažení, už se nám zdá všední, již to není tak lákavé a často zatoužíme po něčem dalším, silnějším, mocnějším, větším. Běžný mobil už nám nestačí a musí mít vyšší výkon a více jader a více … Slovy moudrého muže: „Včerejší luxus je dnešním standardem“. Samozřejmě nezpochybňuji situaci, když někdo výkon telefonu opravdu potřebuje. Problém je, pokud něco ve skutečnosti ani tak nepotřebujeme, ale jenom chceme - kvůli našemu pocitu vnitřní neuspokojenosti. Někdy si pleteme naše potřeby a naše přání a vzájemně je zaměňujeme. Něco jako když malé dítě prohlásí: „mám strašný hlad na tyhle bonbóny“.

Zvykneme si snadno na něco lepšího, ale obvykle nám to velmi rychle zevšední, a pak potřebujeme něco ještě více. Je to trochu jako s určitým druhem drog. Člověk závislý na drogách se stává imunním vůči původní dávce, už mu to nepřináší požadovaný stav a tak musí svoje dávky stále zvyšovat. V sektoru zábavy je to vidět velmi jasně. Reklamy se předhání v nabídkách toho, co nám přinese větší štěstí. Mnozí jsou ochotni utrácet velké peníze, aby si to svoje štěstí užili, aby ho polapili. A tak začnou více pracovat, aby více vydělávali, aby měli více peněz na více štěstí. Paradoxně, pachtění se po domnělém štěstí může být vyčerpávající a může nám v konci přinést místo očekávaného štěstí velké frustrace.

Je možné, abychom měli zdroje našeho štěstí více trvalé a ne tak pomíjivé ?

Člověk s vnitřní spokojeností (s pocitem vnitřní radosti, štěstí, neboli vnitřní harmonie, míru, vyrovnanosti, usmíření) nemá potřebu útočit na druhé, nemá potřebu je zesměšňovat, povyšovat se nad druhé, být agresivní. Je sám se sebou spokojený. Nemusí mít ani takovou potřebu obklopovat se novými věcmi a mít zítra něco lepšího, než má dnes (pokud to opravdu nepotřebuje). Jeho duchovní „hlad“ je uspokojen. Takový člověk má naopak potřebu svoji radost sdílet s druhými a i druhé činit šťastnými. Má potřebu jim pomáhat a přeje jim dobro, aby i oni mohli zažívat radost a štěstí.

Kde se v nás taková potřeba bere ?

Pokračování je v další kapitole "Dva světy".


ÚVOD

ČÁST 1. Charakter člověka – DEFINICE
Integrita charakteru
Vliv charakteru na jednotlivce
Vliv charakteru na rodiny
Vliv charakteru na společnost
Vliv charakteru na politiku
Hodnoty
Příběh o rybách a o toleranci hodnot
Můžeme měnit naše charakterové rysy ?
Kterým směrem ?
Změna charakteru
Cyklus vývoje charakteru

ČÁST 2. Charakter člověka – PRINCIPY
Respektování pravdy a Iluze
Čestnost v záměru, čestnost v úmyslu
Hledání radosti
Dva světy, sebestřednost a radost
Život mezi dvěma světy
Zákon entropie
Svobodná vůle
Svědomí
Sebevědomí
Syndrom uvařené žáby
Zodpovědnost nebo lhostejnost ?
Po šroubovici nahoru nebo dolů ?
Nevíme, co ještě nevíme, aneb růst poznávání
Poznávání díky pokoře a touze
Omezené obzory a let balónem
Naše skutečné motivace v jednání
Jedinečnost a nepoznatelnost
Dvojníci a Náhražky
Duchovní principy – používání nebo zneužívání ?
Naše touhy
Jak trvale změnit naše niterné touhy ?
Mysl
Odpuštění
Láska
Osobní spravedlnost
Posvátnost
Překážky a zkoušky v našem životě
Termíny na povrchu a pod povrchem
Rodina
Kultivace charakteru, Vzory a Etalony
Z pohledu evangelia Ježíše Krista

ČÁST 3. Naše současnost a minulost
Rakovina společnosti

ČÁST 4. Co tedy můžeme dělat ?

ČÁST 5. Charakterové vlastnosti
Čestnost, poctivost, důvěra
Úcta, uctivost, ohleduplnost
Vděčnost
Závist
Pokora a pýcha
Laskavost, dobrota
Odvaha
Soucit
Vytrvalost, píle
Skromnost
Mírnost
Sebeovládání
Obětavost

Integrita charakteru

Už je to více let, kdy mě na jednu služební cestu odvážel taxikář. Měli jsme před sebou asi 1,5 hodiny jízdy a tak jsme si povídali. Slovo dalo slovo a samozřejmě, že jsme se časem dostali i na politiku. Zrovna se v té době schylovalo k volbám a probíhala velká diskuse, jestli zvítězí v té době nová politická strana nebo zůstane u moci původní. Taxikář mi začal vysvětlovat jeho názor, že by v podstatě „bylo lepší tam nechat ty starý, protože ti si už nahrabali a nakradli a nemají tak velkou potřebu hrabat jako by měli ti noví, kteří nahrabáno zatím ještě nemají“ a tudíž je pro běžného občana výhodnější to nechat v současných kolejích. Přemýšlel jsem o tom a zeptal jsem se ho, jestli si je jistý, jestli ti „staří, co už si nahrabali dost“, si už opravdu nahrabali dost. Možná, že ještě ne, a že chtějí ještě více. Taxikář znejistěl, chvíli přemýšlel a potom řekl něco, co mě zcela zaskočilo: „Víte, já bych moh‘ bejt poctivej a morální třeba celejch 20 let, ale jakmile bych dostal příležitost, tak bych hrabal taky - co si budem namlouvat.

Mozek mi začal intenzivně pracovat a někde blikala kontrolka, že něco není v pořádku. Uvědomil jsem si, že ten milý taxíkář chápe „poctivost“ a „morálku“ jinak, než jak jsem to předpokládal a chápal já. Jak to myslel ? On mluvil o chování, které by bylo v souladu s momentálními podmínkami. Ale jakmile by se podmínky změnily, své chování by změnil i on. Proč ?

Být morální, čestný, poctivý, laskavý atd. ve skutečnosti neznamená „chovat se tak“, když je to pro mne zrovna výhodné, kdy se to ode mne očekává. Toto „krátkodobé chování“ je ve skutečnosti jenom pragmaticky zvolený styl chování podle momentální situace. Charakter člověka není chování člověka vynucené vnějšími vlivy.

Poctivost není, když neukradnu rohlík kvůli tomu, že je na mne nasměrována monitorovací kamera.

Poctivost je, když ten rohlík neukradnu, i když jsou k jeho krádeži (bez odhalení) vytvořeny ty nejlepší možné podmínky.

Poctivost je, když se pro takové jednání rozhodneme sami, ne když jsme k tomu donuceni.

Přísloví „Příležitost dělá zloděje.“ není ve své podstatě pravdivé. Ve skutečnosti „Příležitost umožňuje, aby se potenciální zloděj projevil“ neboli obecně, aby se projevilo to, jaký charakter v nás opravdu je. Příležitost z čestného člověka zloděje neudělá.

Skutečný charakter člověka, jsou jeho vlastnosti a postoje, které se s podmínkami nemění. Nemění se s tlakem. Jsou hluboce zakořeněné, jsou do nás integrované, vrostlé.

Existují známé a všeobecně obdivované příběhy těch, kteří se zachovali podle svých měřítek i v případě ohrožení vlastního života. To je „celistvost“, neboli integrita charakteru. Být integrovaným znamená chovat se bez ohledu na okamžitou situaci stále stejně, podle hodnot a pravidel, která jsem si zvolil já sám.

Být morální, čestný, poctivý, laskavý atd. ve skutečnosti znamená skutečně takovým být - uvnitř své duše, ve svém srdci. Znamená to mít takový charakter. Znamená to, že ani nechci a už ani nemohu být jiným. To je charakter člověka.

Podle stavu našeho srdce se pak odpovídajícím způsobem projevují naše charakterové rysy.

Zde chci jen poznamenat, že náš charakter není jednou pro vždy daný, ale že ho můžeme vytvářet a měnit, že ho můžeme kultivovat (viz další kapitoly). V tom spočívá naše velká příležitost, naše svoboda volby, naše téměř neomezené možnosti a možnost zažívání hluboké a trvalé radosti.